"siapa yang Allah mahukan kebaikan padanya, nescaya Allah memberikan kefahaman agama kepadanya."(riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Thursday, June 30, 2011

Cara-cara untuk belajar mengenal Ilmu Allah setelah lama meninggalkannya.

Langkah-langkah.

1) Kembalikan hatimu kepada Yang Maha Esa.

2) Melalui internet iaitu meninjau ceramah-ceramah yang di sampaikan oleh ustaz ahli sunnah wal jemaah. Contoh ustaz kegemaran saya ialah Ustaz Azhar Idrus, DrMAZA dan Ustaz Kazim. ^_^

3) Tertib. ^_^


Huraian Tentang Langkah 1.

Kita memerlukan istiqamah untuk mengekalkan semangat bagi menimba ilmu Allah. Ramai orang menimba ilmu Allah selama beberapa ketika sahaja dan selepas itu, mereka meninggalkannya. Cara yang akan memberi kesan yang besar pada diri anda ialah mengenali, menghayati maksud lailahailallah muhammadurrasulullah. Ringan dimulut, berat timbangannya(diakhirat).

Ramai orang telahpun mengucap 2 kalimah syahadah. Namun, masih ramai yang gagal menhayati maksudnya. ” Aku naik saksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah”.


"Tiada tuhan melainkan Allah & Nabi Muhammad persuruh Allah."

Jika kita senang lenang berbuat dosa, sebenarnya kita tidak percaya atau lupa dengan kewujudan Allah, apa yang disampaikan oleh Nabi Muhammad. Tidak percaya atau lupa tentang kewujudan API NERAKA seperti yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w.. Jika kita percaya dan ingat betapa dasyatnya api neraka itu seperti yang dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w. di dalam hadis dan al-quran, kita tidak akan bersenang lenang mengabaikan perkara yang diperintahkan olehNya.

Dengan menghayati Lailaha’ilallah, Muhammadurasulullah, kita akan mendapat istiqamah kerana segala perbuatan yang di buat keranaNya, akan menjadi mudah, InsyaAllah. Dengan benar-benar mempercayai 2 kalimah syahadah ini, kita akan mempercayai segala yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w., terutama bahagian azab di hari akhirat iaitu SYURGA DAN API NERAKA.

Bila kita sudah percaya dan memikirkan kedasyatan api neraka, secara tidak langsung(manusia normal) akan merasa takut dan berusaha dirinya untuk menjauhi apa yang dilarang oleh syarak serta membuat segala kewajiban yang diberi olehNya. Bila kita sudah percaya tentang ganjaran yang akan diberi jika kita menurut perintahNya, kita akan mengejar segala amalan yang ditawarkan olehNya.

Wallahuta'ala'alam.. ^_^
smile always

1 comment:

  1. subahanallah adq ! kata2 yang sungguh dan sangat2 bermakna . i.ALLAH beri manfaat kepada SEMUA pembaca ! moga setiap yang membaca dan mendapat manfaat , ALLAH ganjarkan keredhaan dunia akhirat kepada si pembaca dan si PENYAMPAI . AMIN :)

    ReplyDelete